Rahti- ja matkustajaliikennevarustamo Finnlines on tuonut vajaan vuoden sisällä Naantalin ja Kapellkärin väliselle reitille kaksi upouutta alusta, nimittäin syyskuussa liikennöintinsä aloittaneen Finnsiriuksen ja helmikuussa neitsytmatkansa tehneen Finncanopuksen.
Nämä taivaankannen kirkkaimpien tähtien mukaan nimensä saaneet Finnlinesin Superstar-luokan paatit ovat viralliselta nimitykseltään Ropax-aluksia eli matkustaja- ja rahtilaivan yhdistelmiä. Ja varsinkin rahtia Finnsiriukseen ja Finncanopukseen mahtuukin, sillä molemmat kätkevät sisäänsä autokaistaa peräti viisi kilometriä ja kaksisataa metriä! Autoina mitattuna tämä tarkoittaa kolmeasataa rekkaa ja kahtasataa autoa.
Uusien alusten myötä Finnlines uudisti konseptiaan aavistuksen enemmän risteilymatkustajille suunnatuksi. Varustamon markkinointitiimi kutsui marraskuussa pienen ryhmän meitä kirjoittavia henkilöitä pressimatkalle Finnsiriukselle. Tämä kirjoitus on kokemukseni siltä matkalta.
Ja sillä pressimatkalla minusta tuli Finnlinesin varustamon ja uusien laivojen fani. Alan hymyillen katsomaan kaukaisuuteen, kun vaan kuulenkin Finnsiriuksen nimen. Koko ikäni Turussa asuneena ovat laivaristeilyt olleet minulle kovinkin tuttuja. Yhdessä vaiheessa ruotsinlaivat tuntuivat jopa hieman noloilta. Mutta kuten moneen muuhunkin asiaan, vaikutti yhteiskuntamme sulkenut korona tähänkin – laivalle menosta ja lähimatkailusta tuli taas hohdokasta.
Finnsiriuksella on Höyry Spa, jonka ikkunoista näkee merelle. Ja Span ulkokannella on poreallas. Voit siis kylpeä ja katsella maailman kauneinta saaristoa. Niin ja Spasta löytyy höyrysaunan lisäksi myös tavissauna, jonka ikkunoista – näkee tietenkin merelle.
Perinteisillä ruotsinlaivoillakin on voinut ihailla merimaisemaa, mutta Finnsiriuksen julkiset tilat tuntuvat olevan yhtä suurta ikkunaa. Laivalla huomaa useaan otteeseen, että on vaan jäänyt tuijottamaan ikkunoista ulos, katselemaan merta. Maisemista saa mukavan meditatiivisen olon. Tuntuu kuin ympärillä olisi enemmän happea ja tilaa hengittää. Jopa toilettien käsienpesutilassa on ikkunat.
Hyttejä on moneen makuun, kylpyammeella ja saunalla varustetusta sviitistä standard-hytteihin ja kuuden hengen Family & Friends -hytistä lemmikkihytteihin. Lemmikit ovatkin erittäin tervetulleita laivaan ja niille on jopa oma kantensa ja oma loungensa.
Suomen ja Ruotsin väliä seilaavat laivat olivat vielä viime vuosituhannella trendisettereitä, joilla ruokaillessa pääsi matkustamaan muihin maailmoihin. Sitten tapahtui jotain, ja laivat muuttuivat enemmänkin halvan alkoholin keitaiksi, kunnes Viking Linen Turku-Tukholma -reitin Viking Grace ja Viking Glory palauttivat ruotsinlaivojen makumaineen.
Finnlines jatkaa Vikingin viitoittamaa tietä, sillä Finnsiriuksen ja Finncanopuksen Micke's Wine & Dine -ravintoloiden menun takaa löytyy maineikas Michelin-kokki sekä lähiruuan puolestapuhuja, keittiömestari ja ravintoloitsija Henri Alén. Finnsiriuksen keittiössä vaikuttaa muuten Turku, nimittäin Turun kaupungin edustuskeittiöstä merimaisemiin siirtyneen keittiöpäällikkö Sami Mäkisen muodossa.
Koska ollaan laivalla - on tarjolla totta kai myös buffet – saaristolaisbuffet. Olen kalalle ja äyriäisille allerginen, joten jätän usein saaristolaisbuffetit väliin niiden kalapainoitteisuuden vuoksi, mutta Finnsiriuksella saaristolaisuus kattaa myös kalattomuuden. Siitä iso kiitos, kuten myös ruoka-aineiden merkitsemisestä tekstin lisäksi myös symbolein.
Finnsirius ja Finncanopus seilaavat joka päivä Naantalista Långnäsin kautta Kapellkäriin. Osana Finnlinesin uusien laivojen tuomia uusia tuulia kummankin paatin kyytiin pääsee myös ilman ajoneuvoa. Voit siis tehdä risteilyn tai reittimatkan tai vaikkapa piknikin Ahvenanmaalle. Ainoastaan yölähtö Långnesistä tai Långnäsiin vaatii ajoneuvon.
Katso tarkemmat aikataulut Finnlinesin sivuilta osoitteesta www.finnlines.com/fi/
Teksti ja kuvat:
Tanja Raunio / Neiti Raunio Oy
Editointi:
Heli Penkkimäki
Neiti Raunio -media kertoo kivoista kohtaamisista ja herkullisista hetkistä.
Haluatko oman tarinasi sivuilleni?
Ota yhteyttä!
Comments